معرفی انواع شیرها  و کاربرد آنها

شیرآلات صنعتی و ابزاردقیق

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

کارکرد انواع شیرها

شیرها از مهمترین اجزا در سیستم های صنعتی و ابزاردقیق در نظر گرفته میشوند. وظیفه اصلی شیرآلات صنعتی و ابزار دقیق تنظیم دبی سیال در سیستم است. شیرها دارای انواع گوناگونی بوده و باتوجه به نیاز و  نوع فرآیند در مکان های مختلف سیستم نصب میگردند.

از نظر نوع باز و بسته شدن، شیرها را میتوان به دو دسته: دستی و خودکار تقسیم نمود. در برخی از صنایع شیمیایی و داروسازی دقت شیر بسیار مهم است به همین دلیل شیرهای خودکار نقش  بسیار مهمی در فرآیندها ایفا می نماید.

از مهمترین کاربرد شیرآلات میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قطع و وصل جریان سیال
  • کنترل دبی سیل
  • کنترل مسیر جریال و جلوگیری از Backflow
  • کنترل فشار فرآیند

برحسب نیاز فرآیندها، شیرها در انواع مختلفی طراحی و ساخته شده اند، از جمله پرکاربردترین شیرهای مورد استفاده میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

شیرهای کروی

شیرهای کروی دارای یک مسدود کننده دیسکی بوده که  در درون شیر قرار داشته و با باز و بسته کردن شیر سمت بالا یا پایین حرکتا میکنند. جریان در شیرهای کروی  یک مسیر S شکل را طی میکند. با توجه به این طراحی، جریان سیال دوبار تغییر جهت را میدهد. این پدیده سبب میشود تا در این گونه از شیرها افت فشار بالایی اتفاق بیافتد. مهمترین ویژگی این شیرها ، آب بندی مناسب آنها می باشد به نوعی که نشت سیال در اینگونه از شیرها نزدیک به صفر است.

شیر کروی

شیرهای سوزنی

شیرهای سوزنی نوعی از شیرها هستند که در آن یک قطعه سوزنی شکل وظیفه کنترل جریان را به عهده دارد. این قطعه سوزنی توسط رزوه‌های موجود درون شیر احاطه شده و در حرکت است..این دسته از شیرها عمدتاً در مسیرهایی نصب می گردند که قرار است در آنها کنترل دبی با دقت بالایی انجام بپذیرد.

به جز دو مورد پیش رو، شیرهای سوزنی کارکردی مشابه با شیرهای  کروی دارند.

مورد اول: شیرهای سوزی نسبت به شیرهای کروی کوچکتر بوده و بیشتر در فرآیندهای ابزار دقیق مورد استفاده قرار میگیرند. این شیرها توانایی تغییر دبی در مقدارهای پایین با دقت های بالا را دارا می باشند.

مورد دو، در شیرهای سوزنی از سوزن بجای دیسک به عنوان مسدود کننده استفاده میگردد که ساختاری مخروطی داشته و درون یک اوریفیس باز و بسته میشود.

شیر سوزنی

شیرهای توپی

شیرهای توپی دارای یک محور توپی شکل بوده که بین دو کاپ چفت شده اند. از این شیرها به منظور  قطع سریع جریان و یا جداسازی بخشی از سیستم استفاده میگردد. طراحی این شیرها بگونه ای بوده که بطور کامل باز یا بطور کامل بسته هستند. این شیرها با چرخش ۹۰ درجه ای دستگیره باز و بسته میشوند.  مسدود کننده کروی امکان کنترل دقیق جریان از طریق شیر را به ما میدهد. جهت باز کردن این شیرها نیازی به تولید گشتاور بالا نبود و همچنین در زمان بسته بودن، امکان نشتی در آنها بسیار کم است.

شیرهای توپی

شیرهای دیافراگمی

در ساختار این نوع شیرها از دیافراگم استفاده شده است به همین منظور سیال تنها در یک جهت حرکت داشته و امکان حرکت آن در جهت مخالف وجود ندارد. علت نامگذاری این شیرها، وجود یک دیسک قابل انعطاف درون بدنه است که برای ایجاد یک آب بندی مناسب با نشیمنگاه شیر در قسمت بالای شیر قرار گرفته است. این دیسک اصلی ترین قسمت در شیر های دیافراگمی می باشد. شیرهای دیافراگمی از جمله شیر های پرکاربرد در صنایع غذایی، نفت و گاز ، دارویی، فولاد و پتروشیمی هستند. این شیرها به علت داشتن آب بندی قوی و عدم وجود هرگونه نشتی در آن ها، برای نصب در خطود دارای سیالات سمی و خطرناک بسیار مناسب هستند.

شیر دیافراگمی، شیرآلات ابزار دقیق

مقالات بیشتر