مسیر گاز در صنعت نانوایی و قنادی

کاربرد گازها در صنعت نانوایی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

ترکیب شگفت انگیز آرد، آب و گاز

نانوایی و قنادی

دامنه محصولات تولیدی در این حوضه از گشتردگی بالایی برخوردار بوده و شامل دامنه گسترده ای از نان ها و شیرینی میشود. در طول مراحل تهیه نان و شیرینی از گازها در بخش های مختلفی استفاده میگردد، به عنوان مثال  از گاز های بی اثر به منظور ذخیره سازی این محصولات و از برخی گازها در فرآیند انجماد آنها استفاده میگردد. در ادامه با کاربرد گازها در برخی از مراحل تولید نان و شیرینی آشنا میشویم:

جابجایی با حفظ برودت

یکی از بخش های مهم در هر بخش از صنایع غذایی انتقال و جابجایی مواد غذایی با حفط زنجیره سرما است. گازهای کرایوژنیک به ما کمک کرده تا هنگام جابجایی مواد غذایی ذنجیره سرد حفظ شده و دما کاهش نیابد. زنجیره سرد یک زنجیره تأمین است که دما در آن کاملاً کنترل می‌شود. یک زنجیره سرد قطع نشده سلسله ای از فعالیت‌های بدون وقفه تولیدی، ذخیره‌سازی و توزیع در داخل یخچال، همراه با سایر تجهیزات و تدارکات مربوطه است، که کیفیت کالا را از طریق دامنه دمای پایین مطلوب حفظ می‌کند.

صنعت نان و شیرینی

خنک سازی و انجماد

انجماد محصول یکی از مهمترین مراحل در صنعت نانوایی و قنادی تلقی میشود، استفاده از نیتروژن و کربن دی اکسید مایع به ما کمک کرده تا فرآیند کریستال شدن سریعتر و بصورت یکدست انجام بگیرد، این اتفاق سبب حفظ بافت و کیفیت محصول نهایی پس از انجماد میگردد.

بی اثرسازی در نانوایی و قنادی

در تماس بودن مواد اولیه با هوا و اکسیژن سبب میشود تا کیفیت محصولات کاهش یافته و طراوت اولیه خود را از دست بدهند، با جایگزینی گازهای خنثی با هوا در طی فرآیند بی اثر سازی میتوان از کاهش کیفیت مواد جلوگیری کرده و فساد آنها را به تاخیر انداخت.

کاربرد گاز در نانوایی صنعتی

بسته بندی محصولات

به منظور  محافظت نان و شیرینی از تاثیرات محیطی، نیاز است تا نان و شیرینی بسته بنده شوند. بسته به اندازه و  نوع مجتمع، فرآیند بسته بندی میتواند دستی و یا به صورت خودکار انجام گیرد. یکی از راه های معمول بسته بندی، بسته بندی تحت اتمسفر گازهای محافظ است تا از آلودگی محصول نهایی جلوگیری شود.

مقالات بیشتر