تفاوت رگلاتورهای تک مرحله ای و دو مرحله ای

رگلاتور تک مرحله ای و دو مرحله ای

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

انتخاب رگلاتور مناسب شامل پارامتر های بسیاری است که در این مقاله تلاش شده فاکتور های مهم برای انتخاب بین رگلاتور تک مرحله ای و دو مرحله ای شرح داده شود.

تفاوت تغییر فشار در رگلاتور تک مرحله ای و دو مرحله ای:

مهمترین تفاوت رگلاتور تک مرحله ای و دو مرحله ای، در ثبات فشار گاز خروجی می باشد. از آن جایی که در رگلاتور دو مرحله ای، فشار در دو مرحله، در مرحله اول به مقدار زیاد و در مرحله دوم به مقدار خیلی کم کاسته می شود، فشار و نرخ خروج گاز از این رگلاتور ها ثابت باقی خواهند ماند.

این در حالیست که اگر رگلاتور تک مرحله ای را به صورت مستقیم بعد از سیلندر استفاده کنیم، با کاهش مقدار گاز سیلندر، فشار ورودی افت کرده و این مسئله باعث افزایش فشار خروجی می گردد. این اتفاق به دلیل کاهش نیروی روی دیافراگم از طرف ورودی گاز بوده که در نتیجه ی این فرایند شیر داخلی به مقدار بیشتری باز باقی می ماند و مقدار بیشتری گاز وارد محفظه پر فشار می گردد. این افزایش ورود گاز سبب افزایش فشار خروجی می گردد. افزایش فشار خروجی در رگلاتور تک مرحله ای چیزی حدود ۵-۷ kPa برای هر ۱۰۰۰ kPa می باشد.

این مطلب باعث می شود، در کاربرد هایی که حجم زیادی از گاز مورد استفاده قرار می گیرد یا زمان استفاده از سیستم طولانی است، به دلیل افت فشار زود هنگام سیلندر، باید از رگلاتور دو مرحله ای استفاده شود.

علاوه بر آن در کاربرد هایی که فرایند نسبت به تغییرات کوچک فشار حساسیت بالایی دارد نیز استفاده از رگلاتور دو مرحله ای اجتناب ناپذیر است.

البته لازم به ذکر است که اگر افت فشار سیلندر قابل صرف نظر کردن بوده یا اگر در سیستم از سیلندر های گاز تغلیظ شده یا همان مایع استفاده شود، به دلیل ثابت ماندن فشار بخار و فشار خروجی گاز از سیلندر، افزایش فشار در رگلاتور تک مرحله بسیار کم و یا نزدیک به صفر است و امکان استفاده از آن میسر می باشد.

جمع بندی

با این حال که رگلاتور دو مرحله ای در کنترل فشار گاز عملکرد بهتری را نشان می دهد و برای استفاده از آن به جای رگلاتور های تک مرحله ای مانعی وجود ندارد، به منظور کاهش قیمت تجهیزات در صورت عدم نیاز سیستم به این نوع رگلاتور ها از رگلاتور های تک مرحله ای استفاده می شود.

گرد آورنده: سینا صادقیان، واحد فنی و مهندسی شرکت رایتک پویا/ [email protected]

منابع:

مقالات شرکت GCE

مقالات بیشتر