علت انفجار کلینیک سینا اطهر

انفجار کلینیک سینا اطهر

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

علت انفجار  کلینیک سینا اطهر

در روز سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹ انفجاری در کلینیک سینا اطهر واقع در خیابان شریعتی تهران رخ داد.  تا ظهر روز چهارنشبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹، بر اساس آمارهای اعلامی از منابع خبری معتبر ، متاسفانه این حادثه باعث جان باختن ۱۹ تن از هموطنان عزیزمان و مصدوم شدن افراد زیادی شده است.

گمانه زنی های زیادی در ارتباط با علت این حادثه وجود دارد و هنوز علت اصلی حادثه به صورت رسمی اعلام نشده است، اما بر اساس گزارش های سایت های دنیای اقتصاد، عصر ایران و ایسنا نیوز  یکی از علت ها، دپو و نگهداری اشتباه سیلندر گاز بخصوص گاز اکسیژن اعلام شده است.

ممکن است علت اصلی حادثه انفجار کپسول گاز نباشد اما بر اساس همین گزارش ها، نگهداری اشتباه سیلندرهای گاز حداقل باعث افزایش آتش سوزی و انفجار گردیده است.

انفجار در کلینیک سینا اطهر تهران
انفجار در کلینیک سینا اطهر تهران

رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم جهت نگهداری سیلندرهای گاز می تواند باعث جلوگیری بسیاری از حوادثی از این دست گردد. موارد زیر را می توان به صورت خلاصه در مورد نحوه اصولی و استاندارد نگهداری سیلندرهای گاز ذکر نمود:

۱. به هیچ عنوان سیلندر گاز را در ساختمان و محل کار  نگهداری نکنید.

۲. تمامی سیلندرهای گاز می بایست در خارج از ساختمان با تهویه مناسب نگهداری شوند.

۳. در صورت عدم امکان نگهداری سیلندرهای گاز در بیرون از ساختمان، حتما می بایست از کابینت های ضد آتش جهت نگهداری از سیلندرهای گاز استفاده گردد. این کابینت ها توان جلوگیری از سرایت آتش به داخل کابینت و به تبع آن سیلندرهای گاز را دارند. بر اساس استاندارد در صورت آتش سوزی در ساختمان گرما و آتش به مدت ۹۰ دقیقه وارد کابینت نشده و می تواند از حوادث ناگوار و انفجارهای شدید جلوگیری نماید.

۴. گازهای اشتعال پذیر (مانند هیدروژن و استیلن) را به هیچ عنوان در کنار گازهای اکسید کننده (مانند اکسیژن و نیتروس اکساید) نگهداری نکنید. این گازها یا حداقل باید در فاصله ۳ متری از یکدیگر نگهداری شوند و یا باید بین آن ها یک دیوار ضد آتش با ارتفاع یک متر از بلندترین سیلندر وجود داشته باشد.

۵. حتی گازهای خنثی خطرات بسیار زیادی دارند و حتما در زمان خرید و استفاده از سیلندرهای گاز به موارد ایمنی که از طرف شرکت های تولید کننده ارائه می گردد، دقت نمایید. حتما برچسب نصب شده بر روی سیلندر را مطالعه نمایید. 

۶. در زمان خرید رگلاتور و یا تجهیزات انتقال گاز حتما از شرکت های متخصص در این زمینه مشورت بگیرید تا تجهیزاتی متناسب با موارد ایمنی هر گاز تهیه نمایید.

(شرکت رایتک به صورت مداوم مقالاتی را در زمینه ایمنی و نحوه استفاده از گازها و تجهیزات، در وب سایت خود قرار می دهد.)

شرکت رایتک پویا ضمن عرض تسلیت به تمامی خانواده های این عزیزان و آرزوی صبر برای آن ها، امیدوار است با رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم در زمینه استفاده از گازها ،هیچگاه شاهد این حوادث دلخراش در هیچ کجای دنیا بالاخص کشور عزیزمان ایران نباشیم. 

با آروزی سلامتی و بهروزی برای تمامی مردم عزیز ایران

مقالات بیشتر