مسیر گاز در صنعت سیمان

مسیر گاز در صنعت سیمان

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

از سبکی گاز تا سختی سیمان

سیمان یکی از صنایع وابسته به گازها می باشد. از گازها در بخش های مختلف تولید سیستم مورد استفاده قرار میگیرند. گازهای بی اثر نقش بسزایی در صنعت سیمان دارا هستند. گازهای N2 و CO2 از مهمترین این گازهای بی اثر هستند. کاربرد دیگر گازها در فرایند کلسینه شدن است. اکسیژن به عنوان یک عامل اکسید کننده میتواند سبب سوختن بهتر و تسریع فرایندذ کلسینه شدن گردد. افزایش سرعت اکسیداسیون میتوانند سبب کاهش تولید گازهای مضر نظیر CO در طول فرایند گردد. همچنین استفاده از اکسیژن فرآیند اشتعال سوخت را بهینه و تسریع کرده که این عامل تاثیر بزرگی بر افزایش بهره وری فرآیند دارا ست.

کلسینه شدن

در واقع کلسینر یک کوره آهک پزی است. این کوره بصورت یک استوانه بزرگ بوده طراحی شده و به دور محور افقی خود می چرخد. برای پختن سنگ های داخل آن، مشعل های قدرتمندی که در داخل کوره نصب هستند که دمایی بین ۱۵۰ تا ۱۱۵۰ درجه سلسیوس ایجاد میکند تا سنگ آهک کلسینه گردد. بطور معمول فرآیند کلسیناسیون در دمای تجذیه ماده و یا دمای تغییر فاز صورت میگیرد. از نظر علم شیمی، دمای کلسینه شدن دمایی است که در ان انرژی آزاد گیبس برای واکنش مورد نظر برابر با صفر است.

خنک کن کلینکر

درجه حرارت کلینکر خروجی از کوره حدود۱۳۰۰ درجه سانتیگراد است و این مقدار حرارت موجود در کلینکر بوسیله جریان هوای سرد بازیابی میشود. سپس کلینکر خنک شده (تا حدود۱۰۰ درجه سانتیگراد) راهی انبار کلینکر میگردد. بخشی از هوای گرم شده از طریق کانال هوای سوم به سمت کلسینر میرود و بخشی دیگر وارد کوره میشود و اکسیژن مورد نیاز سوخت را تامین میکند.

مقالات بیشتر