مسیر گاز در صنعت فولاد

کاربرد گاز در صنعت فئلاد

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

فولاد با گاز، آبدیده می شود

صنعت فولاد به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین صنایع موجود در جهان نام برده میشود. امروزه فولاد در صنایع گوناگون از جمله تولید قطعات و ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد مهمترین گازهایی که در  صنعت ساخت فولاد مورد استفاده قرار میگیردند شامل گازهای آرگون، اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن هستند.به عنوان مثال آرگون در بیش از دو سوم مراحل ساخت استنلس استیل نقش داشته و تاثیرگذار است، استفاده از گاز اکسیژن متواند میزان مصرف سوخت در فرآیند را کاهش داده در عین حال خروجی دمایی بالاتری نیز ارائه نماید. این امر سبب افزایش بهره وری و در عین حال کاهش هزینه ها میگردد. نیتروژن یک گاز غیر قابل اشتعال بوده که به جهت زدایش گازهای ناخواسته استفاده میگردد. در ادامه برخی از گازهای پر استفاده در صنعت فولاد معرفی و کاربرد آنها به طور مختصر بیان گردیده است:

کاربرد گاز در صنعت فولاد

گاز اکسیژن

یکی از گازهای پرکاربرد در صنعت فولاد، اکسیژن است. این گاز در فرآیندهایی نظیر گرمایش و ذوب فلزات مورد استفاده قرار میگیرد. باتوجه به استفاده مداوم کوره از این گاز، اکسیژن را تبدیل به یکی از پراستفاده ترین گازهای صنعت فولاد کرده است.
صنعت فولاد بزرگترین مصرف کننده اکسیژن بوده و از آن در جهت واکنش پذیری و غنی سازی هوا و افزایش درجه حرارت احتراق در کوره های بلند، کوره های گرمکن و همچنین جایگزینی با سایر مواد قابل احتراق استفاده می شود. در طی فرآیند تولید فولاد، کربن ناخواسته با این گاز واکنش داده و اکسیدهای کربن را تشکیل می دهد که در نهایت بصورت گاز از فرآیند خارج میگردد.

گاز نیتروژن

یکی از کاربردهای گاز نیتروژن در فرآیند بلنکتینگ و محافظت از فولاد در برابر واکنش با اکسیژن است. از ویژگی خنثی سازی نیتروژن جهت محافظت از مواد قابل‌اشتعال یا مواد منفجره از تماس با هوا مورد استفاده قرار میگیرد. این گاز در فرآیندهای ساخت فولاد اولیه فرآیندهای ساخت فولاد ثانویه نیز مورد استفاده قرار میگردد.

از جمله کاربردهای دیگر گاز نیتروژن در فرآیند تولید فولاد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در عملیات حرارتی فولادها (فرآیند نیتروژن) 
  • پاکسازی خطوط لوله، مخازن و تجهیزات
  • در برش لیزری، جوشکاری و لحیم کاری 

گاز آرگون

با توجه به بی اثر بودن گاز آرگون همانند نیتروژن، از آن نیز جهت محافظت مواد در برابر اکسیداسیون و واکنش مواد با اکسیژن استفاده میگردد. این گاز کاربردهای مختلفی در صنعت فولاد داشته و در مواردی نظیر هم زدن پایین حمام در فرآیند دمیدن ترکیبی و بازیابی آلیاژ در فرآیند AOD (کربن زدایی اکسیژن آرگون) مورد استفاده قرار می گیرد. در ایستگاه شستشوی آرگون، از این گاز جهت همگن سازی فولاد مایع در پالایش ثانویه استفاده می گردد. در پالایش ثانویه، گاز بی اثر آرگون تزریق می شود تا فلز را بهم زده و مراحل تصفیه را تسهیل نماید. این گاز کارکرد محافظتی نیز داشته و در صنایع فولاد و عملیات حرارتی به عنوان محافظ عمل می نماید. کاربردهای کمتر معمول آرگون شامل خاموش کردن آتش و همچنین فرآیند طیف سنجی آزمایشگاهی است.

مقالات بیشتر