مسیر گاز در صنعت آب آشامیدنی

نقش گازها در نصفیه آب آشامیدنی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

تصفیه حساب آب با گاز!

تهیه آب آشامیدنی با کیفیت همواره یکی از مهمترین دغدغه های انسان بوده است. میتوان از گازها به منظور تهیه آب آشامیدنی با کیفیت بالا بهره گرفت. امروزه در مراکز بزرگ تصفیه آب گازهای صنعتی اکسیژن و کربن دی اکسید جایگزین مواد شیمیایی و سمی در چرخه تصفیه آب شده اند.

تصفیه خانه آب

زدایش آهن و منگنز

یکی از مراحل فرآوری آب آشامیدنی حذف ذرات سنگین از جمله ذرات آهن و منگنز داخل آب به جهت جلوگیری از ته نشینی  درون لوله است. به این منظور  آهن و منگنز با اکسیژن اکسید شده و به عنوان ذرات اکسید نامحلول جذب فیلترهای مخصوصی میگردند. با توجه به اینکه فرآیند اکسیداسیون نیاز به مقدار ناچیزی از اکسیژن دارد، میتوان  از گاز هوا نیز به عنوان جایگزین اکسیژن خالص استفاده نمود.

تنظیم سختی آب

بطور معمول مخازن زیرزمینی آب از جنس گرانیت ، سند استون و باسالت هستند. این عامل سبب کاهش سختی آب و در نهایت بالا رفتن قدرت خورندگی آب میگردد، مشابه با این پدیده در فرآوری آب آشامیدنی به روش اسموز معکوس و یا تقطیر نیز اتفاق می افتد. بدون فرآوری این آب به شدت بافر بوده و خاصیت خورندگی بالایی دارند. از گاز کربن دی اکسید به منظور تنظیم سختی آب و بالانس کردن آن استفاده میگردد. این تنظیم سختی سبب میشود تا از وارد آمدن آسیب و خوردگی خطوط لوله جلوگیری شده و کیفیت آب نیز افزایش یابد.

کنترل pH

یکی از مراحل در تصفیه آب آشامیدنی ، تنظیم pH آن می باشد. pH مناسب در آب آشامیدنی باید در دامنه پایین تر از ۷.۴ قرار بگیرد. با توجه به آلکالینی بودن آب فرآوری شده نیاز است تا pH آن جهت مصارف آشامیدنی تنظیم گردد. میتوان به منظور تنظیم pH از گاز CO2 استفاده نمود.

نقش گازها در تصفیه آب

احیا یون

میتوان بدین منظور از گاز CO2 کمک گرفت.

اسموز معکوس

از این فرآیند به منظور فراوری آب آشامیدنی استفاده میگردد. میزان هزینه در این فرایند بشدت به افت فشار سیستم وابسته است به همین منظور نیاز است تا فشار در تمام طول مراحل کنترل شده و در یک سطح باقی بماند. میتوان از گاز CO2 بمنظور تثبیت فشار در فرآیند اسموز معکوس استفاده نمود.

مقالات بیشتر