مسیر گاز در صنعت قهوه

کاربرد گازها در صنعت قهوه

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

انرژی روز، داخل یک فنجان

قهوه

قهوه یکی از پرمصرف ترین مواد خوراکی در دنیا محسوب میشود که در حال حاضر در ۵۰ کشور جهان کشت و پرورش داده میشود. گاز ها نقش مهمی در صنعت قهوه داشته و در تمامی مراحل تولید اعم از کاشت، پروش، فرآوری و بسته بندی نقش مهمی ایفا میکنند. در ادامه به برسی نقش گازها در برخی از مراحل فرآوری قهوه پرداخته میشود:

بسته بندی

به منظور  محافظت دانه های قهوه از تاثیرات محیطی، نیاز است تا قهوه ها بسته بنده شوند. بسته به اندازه و  نوع مجتمع، فرآیند بسته بندی میتواند دستی و یا به صورت خودکار انجام گیرد.

فراوری قهوه

سرد کردن دانه های قهوه

پس از اتمام فرآیند رست و به جهت حفظ رنگ و مزه و همچنین جلوگیری از رست شدن بیش از حد دانه ها نیاز است تا دمای آنها بلافاصله کاهش یابدبهتر است تا بمنظور بهبود کیفیت، دانه های قهوه در اتمسفر حاوی گاز بی اثر خنک شوند. میتوان از هوای کمپرس شده برای این منظور استفاده کرد. همچنین یکی دیگر از راه های مفید جهت خنک سازی دانه های قهوه  با استفاده از گازهای کرایوژنیک است.

استفاده از پد جهت محافظت از قهوه

عوامل خارجی یکی از موارد تاثیر گذار در کیفیت قهوه هستند. به منظور  حفاظت قهوه در برابر این عوامل خارجی میتوان از  پدهای مخصوص جهت بسته بندی استفاده نمود. یکی از راه های بهینه جهت محافظت از قهوه در برابر عوامل خارجی هنگام بسته بندی قهوه، استفاده، بسته بندی قهوه در اتمسفر دارای گازهای محافظ است.

برشته کاری قهوه

بلنکتینگ قهوه

در طی فرآیند بی اثر سازی، هوا و اکسیژن موجود در مخازن قهوه خارج شده و جای خود رابه گازهای بی اثر میدهند. این فرآیند از اکسید شدن و واکنش قهوه با هوا و اکسیژن جلوگیری کرده و سبب حفظ کیفیت آن میگردد.

تکمیل فرآیند رست

با اتمام فرآیند رست و انبار کردن دانه های قهوه، به مرور گاز CO2 از دانه های قهوه خارج شده و سبب بهبود طمع نهایی محصول میگردد.

مقالات بیشتر