مسیر گاز در گلخانه

نقش گازها در گلخانه

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

همیشه سبز، همیشه بهار

میتوان از گاز CO2 به عنوان کود و از O2 به عنوان غنی کننده گلخانه ها استفاده نمود. همچنین میتوان از گازهای مخصوص جهت فراز آوری سریع تر میوه های استفاده نمود.

فاکتورهایی نظیر دما، آب، نور، مواد مغذی و  CO2 نقش موثری بر  رشد گیاه داشته و فرآهم کردن تمامی این شرایط به شدت بر رشد گیاه موثر است. میزان CO2 مورد نیاز هرگونه گیاهی با دیگری متفاوت است اما تحقیقات نشان داده که گیاهان منظور رشد حداقل نیاز به ۱۵۰ پی پی ام گاز CO2 داشته و مقدار ایده آل جهت رشد، سلامت گیاه و محصول دهی مناسب مقدار ۸۰۰ پی پی ام برآورد میشود. یکی دیگر از  کاربرد گازها در گلخانه ها، استفاده از گاز اکسیژن  جهت غنی سازی آب مصرفی گیاهان و تقویت ریشه ی آنها است.

نقش گازها در گلخانه

عمل آوری محصولات

یکی از چالش های کاشت و صادرات میوه های فرازگرا، نگهداری  آنها  و همچنین عمل آوری آنها همراه با حفظ کیفیت است. با توجه به اینکه بطور معمول این دسته از میوه ها  مسافت های زیادی را طی میکنند نیاز است تا قبل از عمل آمدن کامل چیده شده و فرآیند عمل آوری آنها در طول انتقال و یا پس از انبار شدن طی گردد. از گازها به منظور انجام فرآیند عمل آوری میوه های فرازگرا استفاده میگردد.

حفظ تازگی محصول

یکی دیگر از موارد مهم گازها در جابجایی محصولات تولید در گلخانه ها و حفظ تازگی آنها در طی فرآیند انتقال است. گازهای کرایوژنیک به ما کمک کرده تا هنگام جابجایی مواد غذایی ذنجیره سرد حفظ شده و دما کاهش نیابد.

زنجیره سرد

زنجیره سرد یک زنجیره تأمین است که دما در آن کاملاً کنترل می‌شود. یک زنجیره سرد قطع نشده سلسله ای از فعالیت‌های بدون وقفه تولیدی، ذخیره‌سازی و توزیع در داخل یخچال، همراه با سایر تجهیزات و تدارکات مربوطه است، که کیفیت کالا را از طریق دامنه دمای پایین مطلوب حفظ می‌کند.

مقالات بیشتر