مسیر گاز در ساخت سازه های عظیم

سازه های غول آسا

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

از ذره های کوچک تا سازه های غول آسا

سازه های عظیم نظیر نفتکش ها، برج ها و پالایشگاه ها نقش مهمی در صنایع گوناگون ایفا میکنند. در ساخت سازه های عظیم الجثه از گازها در زمینه های مختلف استفاده میگردد. یکی از مهمترین کاربرد گاز در در زمینه برش و جوشکاری فلزات است. گازها در روش های مختلف جوشکاری مورد استفاده قرار میگیرند. گازهای اکسیژن و کربن دی اکسید در جوشکاری به روش های نقطه ذوب، لحیم کاری سخت و همچنین برش لیزری گاز هایی نقش تاثیر گذار داشته و در موارد گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد.

سازه های غول پیکر

گاز استیلن

یکی دیگر از گازهای مورد استفاده در ساخت قطعات فلزی، استیلن است. دمای بالای شعله گاز استیلن (تا ۳۱۶۰ درجه سانتیگراد) در هنگام ترکیب با اکسیژن سبب شده تا از آن جهت جوشکاری و برشکاری فلزات از جمله آهن و فولاد استفاده گردد. به دلیل دمای بالا و توانایی برش دقیق، استیلن گاز ایده آل برای جوشکاری و برشکاری قلمداد میگردد، به همین دلیل با وجود جوشکاری قوس الکتریکی، استفاده از آن همچنان رایج بوده و منسوخ نگردیده است.

گاز آرگون

آرگون در فرآیند های صنعتی دما بالا در صورت عدم نیاز بهواکنش پذیری استفاده میگردد. با توجه به بی اثر بودن و بی اثر بودن آن در فرآیندهای شیمیایی از آن به عنوان جایگزینی ارزان برای گاز نیتروژن در جوشکاری یاد میشود. در مواردی که امکان استفاده از نیتروژن وجود ندارد. از طرفی دیگر مواردی چون هدایت حرارتی پایین و هچنین عدم واکنش پذیری،  آرگون را تبدیل به گازی مناسب در جوشکاری کرده است.

مقالات بیشتر